Chat with us, powered by LiveChat
Billede af Laura som snakker om at forebyg stress med mig tid. Læs mere på www.sølundhuse.dk

Tid til dig selv

2. maj 2019 Ingen svar

Job, der kræver din tid. Børn, der skal have kærlighed. Et forhold, der skal plejes. Venner, der skal passes. Der er nok at bruge døgnets 24 timer på, og mange glemmer sig selv, når hverdagen kører. Måske er det tid til at prioritere dig selv lidt mere?

Laura Munkgaard Svendsen, 28, er bevidst om at huske sine egne behov i en travl hverdag. ‘Mig-tid’ for Laura kan både være alene og sammen med andre.

Ifølge Danmarks Statistik føler 38 pct. af danske kvinder i alderen 30-39 år sig ugentligt stressede. I aldersgruppen 18-29, er det hele 41 pct. Det er med andre ord over en tredjedel af alle kvinder i disse aldersgrupper, der hver eneste uge føler sig stressede.

Med det i baghovedet, er det ikke mærkeligt, at mange kvinder føler, at de ikke har nok tid til sig selv. Det oplever psykolog Heidi Agerkvist, som er specialiseret i børnefamiliehverdagen, forældreskabet og parforholdet.

”Når jeg scanner tilbage gennem de mange samtaleforløb, jeg har haft med kvinder og mødre gennem tiden, kan jeg ikke komme i tanke om en eneste kvinde, som ikke nævnte tiden som en af de store udfordringer i hverdagen. Når jeg spørger ’Hvornår har du sidst haft lidt tid til dig selv? Bare 10 minutter?’, kigger mange meget forundret på mig, og de fleste kan ikke huske det. Det er som om der ikke er tid nok til, at der også kan blive noget til dem,” skriver Heidi Agerkvist på sin blog.

 

Mig-tid er er en investering i hele familien
28-årige Laura Munkgaard Svendsen taget et aktivt valg om at prioritere ’mig-tid’, fordi det fungerer som en investering i hende selv og dermed i dem, hun holder af. Laura bor i Lisbjerg ved Aarhus med sin mand og to små børn og mærker tydeligt, når der er for lidt tid til hende selv.

”Jeg er bevidst om at tage tid for mig selv, og jeg har brug for at kunne mærke mig selv. Jeg gør det, fordi jeg bliver et bedre menneske, en bedre mor og en bedre kone af det,” siger Laura, som lige har købt en billet til et foredrag – kun til sig selv.

”Nogle gange gider jeg heller ikke sammen med veninderne. Så er alt på mine præmisser, og jeg skal ikke gå på kompromis med noget. Jeg kan også finde på at tage i biografen selv. Eller tage ud til stranden og bade,” siger hun.

For Laura er det dog ikke nødvendigvis det at være alene, der giver hendes egne behov opmærksomhed. Mig-tid kan også være noget, hun har sammen med børnene. Det kan være at putte dem i klapvognen og gå en tur i skoven, fordi hun har behov for det.

”Det handler om mit behov, men det kan jeg også sagtens gøre sammen med dem. Jeg vil gerne udfordre tanken om mig-tid – at man ikke nødvendigvis behøver at adskille sig fra sin familie.” – Laura Munkgaard Svendsen.

Hvordan får du mere tid til dig selv?
Prioritering af mere tid til dig selv starter med bevidstheden om dine egne behov. Når du først er bevidst om dine behov for at gøre noget for dig selv, der giver energi, kan du begynde at handle på det. For at lette denne proces kan det være en fordel at skabe et fysisk rum for handlingen.

Et fysisk rum til mig-tid, som er indrettet, så du kan slappe af, tvinger dig til at fjerne dig fysisk fra alle de andre ting, som kræver din opmærksomhed. Et havehus eller en pavillon i haven kan danne rammerne for et sådan et frirum, der giver dig ro til at prioritere dig selv. På billederne kan du se eksempler på, hvordan du kan skabe dit eget frirum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forebyg stress med gode råd til mere ‘mig-tid’ (Kilde: Heidi Agerkvist)
–   Vær opmærksom på, hvilke behov du udsætter i dagligdagen.
–   Spørg: Hvis jeg havde 5 gratis minutter, hvad har jeg så allermest lyst til at bruge dem på? Tag det første der kommer til dig. Er det en kop kaffe? Helt ro? At sove? Et knus?  At følge op på noget uafsluttet, der sluger din energi og dit fokus?
–   Begynd at handle på dine behov – små skridt er bedre end ingen skridt.
–   Husk: Tid til dig selv behøver ikke at være tre døgn på et luksusresort eller mange timer alene ude i en skov.

”Det er smart nok, at vi er indrettet til at kunne sætte egne behov på standby i nødsituationer. Vi må bare ikke drive rovdrift på det, for det kan vi ikke holde til.”  – Psykolog Heidi Agerkvist.

Få inspiration til de fysiske rammer for ‘mig-tiden’ her.

 

Flere inspirerende historier?
Få inspirerende artikler, gode råd om vedligehold og indretning og gode tilbud direkte i din indbakke, når vi ca. hver 14. dag udsender Sølund Huses inspirations-mail.

Tilmeld dig her – det er gratis.

 

Skrevet af.
Lene